بنام خدا
.

Lightning jet fighter-bombers making the Islamic Republic of Iran

صاعقه هواپیمای جت جنگنده بمب‌افکن ساخت جمهوری اسلامی ایران است. در این هواپیما از بدنه هواپیمای اف-۵ استفاده شده است. تفاوت ظاهری این هواپیما با اف-۵ وجود دو سکان عمودی V شکل است که برای ایجاد توانایی لازم برای مانور پذیری بهتر جنگنده صورت گرفته است.

http://mones.ir/wp-content/uploads/2012/04/AIR_F-5_Saegheh_IRIAF_lg2.jpg

هواپیمای جنگنده صاعقه ۱۰ تا ۱۵ درصد بزرگ‌تر شده هواپیماهای اف-۵ است که دو سکان عمودی V شکل (برای کاهش سطح مقطع راداری) و سیستم های الکترونیک و موتورهای روسی آر دی-۳۳ (RD-۳۳) دارد.

http://mones.ir/wp-content/uploads/2012/04/220381_orig2.jpg

اولین اسکادران تخصصی صاعقه در اسفند ۱۳۸۸ در پایگاه دوم شکاری تبریز تشکیل شد.صاعقه و‌ آذرخش 2 نسل از جنگنده‌های ساخت داخل هستند که با توان نیروهای داخلی به بهره‌برداری رسیده‌اند.جنگنده شکاری صاعقه در شهریور 85 با پرواز موفق در رزمایش ضربت ذوالفقار رسما به ناوگان هوایی ارتش پیوست.

http://mones.ir/wp-content/uploads/2012/04/223411417832240248132122528256114171302.jpg
اولین آزمایش این جت در رزمایش ذوالفقار

این جنگنده از سوی مهندسان دانشگاه شهید ستاری نیروی هوایی ارتش طراحی، تغییر شکل، بهینه‌سازی و توانمندسازی شده است. فناوری تولید این هواپیما را کشورهای آمریکا، روسیه، چین و هند به صورت مشترک و برخی کشورهای اروپایی در اختیار دارند، ولی صاعقه کاملا تولید داخل است و کارایی بالاتری دارد.

http://mones.ir/wp-content/uploads/2012/04/772830_8502.jpg

یکی از ویژگی‌های مهم جنگنده صاعقه، پشتیبانی نزدیک هوایی است و این جنگنده می‌تواند انواع راکت، بمب و موشک را با موفقیت حمل و شلیک کند. صاعقه مجهز به سیستم رادار پیشرفته است و در طول سال‌های گذشته با ده‌ها سورتی پرواز آزمایشی، مراحل مختلف پرواز را با موفقت پشت سر گذاشته است.

http://mones.ir/wp-content/uploads/2012/04/08szr14zecksilqtb2c2.jpg

چندی پیش امیر خلبان احمد میقانی، فرمانده نیروی هوایی ارتش با اشاره به تلاش‌ها و موفقیت‌های مشترک نیروی هوایی ارتش و وزارت دفاع برای تولید جنگنده‌های صاعقه و آذرخش گفت: مراحل پایانی تولید نسل سوم جنگنده صاعقه با موفقیت به پیش می‌رود و این محصول بزودی با پیشرفت‌هایی در بخش‌های مختلف چون مهمات، رادار و سطوح پروازی به پرواز درخواهد آمد.

http://mones.ir/wp-content/uploads/2012/04/46473_1582.jpg

کاکپیت یا همان کابین خلبان ، صاعقه بسیار راحت بوده و خلبان امکان دید کامل نسبت به اطراف خود را دارد.همچنین این جت جنگی تنها جنگنده ایست که با ابتکار متخصصین ایرانی مجهز به دید خلبان در جهات اصلی و فرعی می باشد به زبان ساده تر به وسیله دوربین های پیشرفته مداربسته ، خلبان قسمت عقب و …را به راحتی می تواند ببیند که این قابلیت قدرت این جنگنده را در تعقیب و گریز جنگنده ها و در گیری های هوایی و مانورهای واکنش سریع به شدت افزایش می دهد . همچنین کا کپیت تمام دیجیتالی این جت جنگی قابل توجه است.

http://mones.ir/wp-content/uploads/2012/08/32_8506140536_L600.jpg

پیشرانه این هواپیما دو دستگاه موتور RD-33 می باشد که امکان پرواز تا سرعتهای 5/1تا 8/1 ماخ را به این هواپیما می دهد. رادار این هواپیما از نوع N019-ME می باشد که کارایی آن بر ضد اهداف زمینی است. بیشترین وزن محموله این هواپیما 4,400 کیلوگرم و وزن خالی این هواپیما 8,000 کیلوگرم و بیشترین وزن برخاست این هواپیما 15,000 تا 18,000 کیلوگرم بوده و بردی در حدود 600 کیلومتر را داراست.

http://mones.ir/wp-content/uploads/2012/04/220385_orig2.jpg

قدرت مانور هوایی صاعقه و خطای بسیار پایین و نیز شتاب لحظه ای و سریع از ویژگی های این جت جنگی می باشدبا ید خاطرنشان کرد که جدار شیشه ای کابین خلبان صاعقه ضد گلوله می باشد و امنیت خلبان در این شکاری به مراتب بیشتر از جنگنده های دیگر می باشد.

http://mones.ir/wp-content/uploads/2012/08/9_8807181585_L600.jpg

گفتاری از فرمانده ی نیروی هوایی ایالات متحده:

ما قبلا اصلا از جنگنده های ایرانی نمی ترسیدیم ، بلكه ما از قدرت تحلیل و واكنش سریع و غیر قابل پیش بینی خلبانان ایرانی بیمناك بودیم ،اما الان ما اطلاعاتی درباره جنگنده های ساخته شده در ایران نداریم و نمی دانیم از چه نوع تكنولو‍‍ژی در آنها استفاده شده است .و الان هم از جنگنده های آنها و هم از خلبانان آنها بیمناكیم و ما قدرت آنها را در درگیری های هوایی شاهد بوده ایم ، ماجنگ ۸ ساله ایران و عراق را خوب به یاد داریم.

http://mones.ir/wp-content/uploads/2012/04/qa3da6ex4a2mniqrejfs2.jpg
+1
0